måndag 30 juli 2012

Jävla geting!

v 39 + 1

Mamma: Gravidzillan anfaller snart! Trött sur och gnällig? Det är helt normalt (men det är ju en klen tröst.) En del vill inte göra något allt den sista tiden, andra blir fulla av energi och vill fixa där hemma. Kanske får du total städnoja och går loss med dammsugare och mopp. Att sätta igång stora och tidskrävande projekt som att sortera gamla foton eller rensa i källarförådet är också vanligt och det kan vara bra att ha något att göra medans man väntar. Men trötta inte ut dig för mycket.

Barn: Barnet väger 3300-3700 g och är en halvmeter lång. Navelsträngen är nästan en halv meter lång. levern och hjärtat fyller på med näring som barnet kan ta till vid eventuell syrebrist under förlossningen och lungorna utvecklas kraftigt nu.

Partner: Mamman skall inte trötta ut sig innan förlossningen. Inte du heller. Tänk på att du ska ha ork att assistera, kanske under många timmar.

Gravidzilla vet jag inte om jag blivit än, men lättirriterad e man och rent ut sagt trött på att gå runt och bära på ett bowlingklot! Men fixa o donar det gör jag, har städat ur alla skåpen i köket, dammsugat och tvättat för fulla muggar. Fixar o trixar lite överallt så mycket man orkar. Har fortfarande problem att sova på nätterna, vilket var extra jobbigt nu dom här dagarna som det har varit så varmt, så jag har sovit på soffan med öppen altandörr. Inte nog med att man har problem att vända sig om och vaknar varje gång man behöver göra det så får man otrevliga nattgäster. Vaknar av att det killar i ansiktet i natt och skall vifta bort det, då sticker det till i mitt finger, tänker inte så mycket på det på en gång men ligger och funderar på vad det var eftersom fingret pulserar och sticker. Tänder lampan och då ser jag hur en geting kryper på lakanet, griper tag i en tidning illa kvickt och slår ihjäl fanskapet. Klockan är då tre på natten. Ligger kvar i sängen en timma sen går jag ner, går inte att sova, fingret värker som fan! Slår på tv:n kollar en stund lyckas somna efter ett tag. Fingret e svullet och det gör fortfarande ont.

Inga kommentarer: