onsdag 15 april 2009

Knaperstekt kyckling med Hasselbackspotatis

Tänker bjuda på ett recept som jag bjöd min familj på, på Långfredagen. Supermumsigt!

Ingredienser:
Kycklingdelar (med ben) ,jag köpte kycklinginnerfile´ 1 kg
Vitlök 3 klyftor
Timjan (färsk) 4 kvistar
Vetemjöl (panering)
Smör och/eller olivolja
Salt o Peppar

Sås:
Scharlottenlök (hackad) 2st små
Rödvinsvinäger 1 dl (skulle mer rekomendera 1 msk, blir väldigt stark smak, ta mer vatten istället)
Vatten 2 dl
Kycklingfond (konc) 1 msk

Tillbehör:
Grönsaker
Potatis
Hårdost (riven)

Tillagning:
1. Sätt ugnen på 225 grader
2. Potatis: Skala potatis och skiva den utan att skära igenom. Lägg den på en smord plåt eller ungssäker form. Lägg en klick smör på varje potatis. Sätt in i mitten av ugnen i 45 min.

Pensla med ytterligare smält matfett efter halva tiden, salta och strö riven ost över.

3. Kycklingen: Salta o peppra bitarna. Vänd bitarna i mjöl på en tallrik. Hetta upp matfett i en panna på medelhög värme och bryn kycklingen runt om. Tillsätt vitlöksklyftor o timjan. Efterstek på medellåg värme i ca.30 min

4. Sås: Skala och finhacka lök. Fräs den mjuk i panna på medelvärme ett par min. Tillsätt vinäger, vatten och fond. Höj värmen och koka ner till halv volym. Sila såsen. Koka upp på nytt och tillsätt en klick smör. Smaka av med salt, peppar och vinäger.

5. Grönsakerna: Koka 5 min och skär dem sedan i vackra bitar

Lycka till! :-)

Inga kommentarer: