onsdag 15 april 2009

Tacopaj!

Hade med mig en tacopaj till mormor på påskaftonen, som jag tänkte dela med mig av.

4-6 pers

Pajdeg:
4 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
½tsk salt
50 g smör el. margarin
1 ½ dl mjölk

Köttfärsfyllning:
500g köttfärs
1 gul lök
2 vitlöksklyftor
3 msk tomatpure
2 msk chilisås
1 msk soya
2 tsk chilipeppar
2 tsk spiskummin
2 tsk koriander
2 tsk curry
1-2 tsk salt
2 dl vatten

Täcke:
3 tomater
2 dl creme fraiche
4 msk majonäs
150 g riven ost (2-3 dl)

Gör så här:
Blanda vetemjöl, bakpulver och salt i en bunke. Låt matfettet bli rumsvarmt, dela det i mindre bitar och finfördela med fingrarna i mjölet. Häll i mjölken och rör ihop till en deg. Tryck ut degen i en pajform ca 25 cm i diameter. Den behöver inte förgräddas

Fyllning: Hacka löken. Stek köttfärs och lök samt pressade vitlöksklyftor tillsamman tills det fått lite färg. Tillsätt tomatpure, chilisås och soya. Strö på kryddorna: chilipeppar, spiskummin, koriander, curry och salt. Häll på vattnet. Låt puttra till vattnet nästan är borta ca 10-15 min. Smaka av och tillsätt ev. mer av kryddorna. Häll köttfärsen i pajskalet. Skär tomaterna i mindre bitar . Sprid ut dem över köttfärsen. Blanda creme fraiche, majonäs och riven ost. Bred ut över tomaterna. Grädda i mitten av ugnen i 200 grader i ca 15 min tills ytan har fått fin färg.
Servera med grönsallad.

Lycka Till! :-)

Inga kommentarer: