måndag 23 mars 2009

Currygrytan!



Här kommer ett recept på en currygryta jag slängde ihop härom dagen. Jag hade kyckling men det går lika bra med fläskött. Börja med att steka en lök i smör/olja, ta en vitlöksklyfta om du vill ha det i. Sen i med köttet, bryns runt om till det fått fin färg, sen kommer kryddorna, curry, cayenne, salt, paprikapulver, peppar ta lite på känn, alla har vi olika smaklökar. Därefter lite mjöl, typ 2 msk brukar vara lagom, behövs ej om du vill ha grädde i såsen, men det e för att det skall bli lite tjockare. Sen spä ut med vatten, släng i en eller två buljongtärningar, antingen höns eller kyckling, går även bra med fond, det beror ju på vad man har hemma. Låt koka ca 10 min. Sen slänger man i lite bambuskott, minimajs, paprika, morötter, groddar, ja här e det bara fantasin som får flöda, ta i det man tycker om. Låt koka ytterligare 5 min. Serveras till ris, nötter av något slag jordnötter el cashewnötter, en halv skivad banan på sidan av tallriken e sött o gott till. Sultanrussin, kanske! Ja jag vet inte hur detta receptet blev, men där har ni ingredienserna, sen får man vara lite kock o ha lite fantasi! Lycka Till Alla Kockar! :-)

2 kommentarer:

Anonym sa...

hej , butik coco vart ligger den? har jag inte hört talas om.. tack gör receptet. skall testa det... gillar curry!! tusen tack!

Jonna sa...

Hahah göksäter!